Pellinge hembygdsförening -yhdistyksestä

Yleistietoa Pellingistä ja yhdistyksestämme

Varhaisin tähän saakka löydetty kirjallinen Pellingin saaristoa koskeva tieto on Ruotsin kuningas Kaarlen Pellingissä kirjoittama kirje vuodelta 1411 Viipurin linnan komentajalle. Pellingin pääsaarten oletetaan saaneen ensimmäiset asukkaansa joskus vuosien 1000 ja 1250 välillä. Ensimmäiset veroluettelot ovat noin vuodelta 1540. Jo siihen aikaan oli rekisteröity 13 tilaa kolmessa eri kylässä.
Vanhoja valokuvia Pellingistä.

"Pellinge Hembygdsförening r.f. perustettiin vuonna 1937 Helsingissä toimivan aktiivisen asukasryhmän toimesta. Yhdistyksen tarkoitus on kerätä historiallista aineistoa 1800-luvun loppupuolelta ja 1900-luvun alusta, jotta voitaisiin osoittaa, miten saaristossa elettiin noina aikoina.

Hörbergsgårdenin kotiseutumuseo

Museorakennus on siirretty nykyiselle paikalleen Söderbyn kylästä.
Alueen muut museorakennukset ovat kaksi venevajaa, talli, sepän paja, aitta ja lammasaitta.
Museossa myös myytävänä paikallisia käsitöitä, kirjoja, kortteja ym.
(maksuvälineenä ainoastaan käteinen).

Kesän 2019 tapahtumat

Juhannusjuhla Juhannusjuhla lauantaina 22.6.2019 klo 13.00 (pelimannimusiikkia, arpajaiset, kansantanssiesitys, yhteislaulua, buffé) Lastenjuhla keskiviikkona 10.7.2019 klo 15.00 (ohjelmaa lapsille, satuhetki, ongintaa, leikkejä, buffé)
Valokuvanäyttely, jossa kuvia Pellingistä menneiltä vuosikymmeniltä, jatkuu tänä vuonna ja on avoinna sunnuntaisin 15.6.- 17.8. klo 12-15.

Kotiseutumuseo

Kotiseutumuseo Hörbergsgården (Hörbergintie 10, 07370 Pellinki) on 16.6.-18.8.2019 avoinna sunnuntaisin klo 12-15.
Aukioloaikoina ilmainen sisäänpääsy, muulloin 50 €/ryhmä.
Ryhmävaraukset: puh. 0400 448 232

Kesätori

Yhdistyksellä on oma koju Pellingin kesätorilla.
Myynnissä samat tuotteet kuin museolla.

Kirjat

Yhdistys on julkaissut viisi Pellinkiä koskevaa kirjaa, kirjat ovat myytävinä Pellingin torilla. Kaikki kirjat ovat ruotsinkielisiä. Kirjoja voi myös tilata sähköpostitse.

Kartat ja merikortit

Vanhin tähän saakka löytynyt Pellinkiä koskeva merikortti on vuosilta 1650 - 1651. PHF on saanut oikeuden julkaista kansallisarkistossa Helsingissä säilytetyn alkuperäisen merikortin kopioita. Olemme niin ikään tehneet erityiskopion Pellingin saaristoon liittyvästä merikortista. Olemme laajentaneet merikortin tietoja lisäämällä merkintöjä vedenalaisista kivistä, matalikoista, saarten nimistä ja muista yksityiskohdista.