KLOVHARUN

Om Klovharun

Tove Jansson, liksom även hennes föräldrar, hade sitt sommarställe på Pellinge. Tove tillbringarde redan sina barndomssomrar där i början på 1900-talet. Efter att ha tillbringat 28 somrar på Klovharun med Tuulikki Pietilä donerade hon stugan till Pellinge Hembygdsförening 1991 för att garantera upprätthållandet av det unika stället.

Föreningen tar hand om stugan och strävar till att upprätthålla den i ursprungligt skick. Klovharun är ett privatägt skär, som omfattas av allemansrätten. Landstig alltså inte utanför besöksveckan, som sommaren 2021 börjar lördagen den 24.7 kl. 12 och slutar fredagen den 30.7 kl. 18. Obs! Den dagliga besökstiden är kl. 12-18.

Pellinge är en grupp på cirka 200 öar i Borgå skärgård i Östra Nyland. Geografiskt ligger Pellinge 50 km öster om Helsingfors och 22 km sydost om Borgå centrum. Körtiden från Helsingfors tar mindre än två timmar och från Borgå når man Pellinge i 45 minuter. Eftersom bussarna trafikerar relativt sällan mellan Pellinge och Borgå/Helsingfors, kommer man bäst fram med bil.

Ögruppen nås med färja från Tirmo till Sundö enligt tidtabell. Därefter förbinder fyra broar de olika öarna Sundö, Tullandet, Lill-Pellinge, Stor-Pellinge och Ölandet. Första färjan kom till Pellinge i början av 1960-talet och vägförbindelsen över Pellinge blev färdig i början av 1980-talet. Den 6000-7000 m2 stora Klovharun ligger söder om Stor-Pellinge och körtiden med båt från t.ex. Sturjan eller Benitas Café är 20-30 minuter.

KONTAKTUPPGIFTER

Hyresveckor, förfrågningar, mediabesök