Hörbergsgården

Yksi yhdistyksen päätavoitteista on säilyttää ja kerätä tietoja siitä, miten Pellingissä elettiin ennen vanhaan. Tähän tarkoitukseen yhdistys perusti museon Ölandet-saareen Pyhän Olavin kappelin läheisyyteen. Museoalue käsittää puolen tusinaa rakennusta, jotka on siirretty nykyisille paikoilleen muualta Pellingistä. 1860-luvulta peräisin oleva päärakennus Hörbergsgården siirrettiin Söderbyn kylästä nykyiselle paikalleen 1963 ja pitkään kestäneen rakennustyön päätteeksi museo vihittiin käyttöön 9 vuotta myöhemmin. Alueella on lisäksi sepän paja Rabbaksen tilalta, talli, lato, lampola sekä ranta-aitta. Rannassa on lisäksi kaksi venevajaa, jossa säilytetään lahjoituksina saatuja veneitä. Yhdistyksen toimesta on myös rakennettu kaksi perinteisellä tavalla valmistettua venettä. Kanslia toimii Marin mökissä, joka sekin on alun perin Söderbyn kylästä.

Museo Hörbergsgården

Museo Hörbergsgården on avoinna 14.6.-16.8.2020 sunnuntaisin klo 12-15.
Kaikkiin tilaisuuksiin kuten myös museoon on vapaa pääsy.
Opastukset aukioloaikojen ulkopuolella 50 €/ryhmä, kyselyt ja varaukset 0400 448 232.

Museossa on pienimuotoinen näyttely, jossa on esillä kuvia Pellingistä menneiltä vuosikymmeniltä.
Pienessä museopuodissa myynnissä postikortteja, kirjoja, karttoja sekä paikallisia käsitöitä (vain käteismaksu).

Kesän 2020 tapahtumia

Koronapandemian vuoksi perinteinen juhannuspäivän juhla lauantaina 20.6.2020 klo 13 on peruttu.

Juhannusjuhlan ohjelmassa perinteisesti kansanmusiikkia, yhteislaulua, arpajaiset, kansantanhuja, buffetti.

Lastenjuhla järjestetään heinäkuun toisena keskiviikkona eli 8.7.2020 klo 15.00. Ohjelmassa lapsenmielistä ohjelmaa, ongintaa, satuhetki ja buffetti.

Vanhojen kuvien valokuvanäyttely avoinna sunnuntaisin 14.6.-16.8.2020.

Hörbergsgårdenin intendentti: Carl Johan Tiderman, cj.tiderman(at)gmail.com, 0400 448 232

Näin löydät perille

Hörbergsgårdenin museo on Ölandet-saaressa Pellingissä.
Osoite: Hörbergintie 10, 07370 Pellinki