VIERAILUVIIKKO

Lauantai 24.7. - perjantai 30.7.2021, päivittäinen vierailuaika klo 12-18.

POIKKEUSJÄRJESTELYT KLOVHARULLA VIERAILUVIIKOLLA 2021

Pellinge Hembygdsförening noudattaa vallitsevia viranomaismääräyksiä ja suosituksia kesän 2021 vierailuviikon aikana Klovharulla.
Saaressa voi vierailla lauantaista 24.7.2021 perjantaihin 30.7.2021 päivittäin kello 12-18.
Mökissä voi lyhyesti vierailla vain 2-3 henkilöä tai 1 perhe kerrallaan. Ennen ja jälkeen mökissä käynnin tulee käyttää käsidesiä. Paikkoihin ei saa koskea. Sauna ja kellari pidetään suljettuna eikä niissä voi vierailla. Saarella oleva ulkohuussi ei ole vierailijoiden käytössä. Yhdistyksen talovahti on paikalla koko viikon, mutta opastusta ei järjestetä samassa laajuudessa kuin normaaleissa olosuhteissa.
Jokainen vierailee saaressa omalla vastuullaan.

Yksityishenkilöillä on kyseisen viikon aikana mahdollisuus vierailla saaressa omilla veneillään tai osallistua opastettuihin retkiin (katso kohta ”opastetut retket”). Kaupalliset liikennöitsijät, matkanjärjestäjät tai muut toimijat saavat rantautua Klovharulle ainoastaan Pellinge Hembygdsföreningin erityisluvalla. Yöpyminen ei ole mahdollista. Muina aikoina mökki on vuokrattu ja yksityiskäytössä eikä maihinnousu ole mahdollista kuin poikkeustapauksissa ja PHF:n etukäteen myöntämällä luvalla. Vierailuviikolla ei peritä sisäänpääsymaksua mutta halutessaan yhdistykselle voi käyntinsä aikana tehdä lahjoituksen. Varat käytetään Klovharun ylläpitämiseen.

Pellinge Hembygdsföreningin (PHF) talovahti kertoo pyydettäessä vierailijoille Pellingistä, Tove Janssonista ja Klovharusta suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Huomioitavaa ennen matkaa

• Omalla veneellä saapuvat: ottakaa ankkuri ja tarpeeksi pitkiä kiinnitysköysiä mukaan. Klovharu on luonnonsatama, jossa ei ole kuin muutama kiinnityskoukku kalliolla.
  • PHF:n talovahti neuvoo tarvittaessa rantautumispaikan. Opastettujen retkien vene saapuu päivittäin saaren poukamaan. Tämä paikka on aina pidettävä vapaana niin veneistä kuin ankkuriliinoistakin. Talovahti antaa lisätietoja paikan päällä aikatauluista.
  • Yksittäisen ryhmän koko saa olla enintään 12 henkilöä.
  • Kotieläinten tuonti saareen on ehdottomasti kielletty lintujen pesinnän takia.
  • Klovharu on ainutlaatuinen saari, jonka luonto on herkkä ja haavoittuvainen. Mökki pyritään pitämään niin alkuperäisessä asussa kuin mahdollista. Tämän vuoksi saari on auki yleisölle ainoastaan tämän vierailuviikon aikana. Koska se vierailukohteena kuitenkin on erittäin suosittu, saatat joutua odottamaan rantautumisvuoroasi tai mökkiin pääsyäsi. Pyydämme ymmärrystä tässä asiassa.
  • Saari on yksityisomistuksessa eikä sinne saa tehdä kaupallisia retkiä ilman Pellinge Hembygdsföreningin lupaa. Valokuvaaminen ja videointi sekä muunlainen taltiointi on sallittu ainoastaan yksityistarkoitukseen. Kaupalliseen tai ammatilliseen julkaisemiseen täytyy olla PHF:n etukäteen myöntämä lupa ja siihen liittyy mediamaksu. Kuvauskoptereiden käyttö on kielletty. Tarvittaessa intendentti antaa lisätietoja osoitteessa pellingeklovharun(at)gmail.com.
  • Ota mukaan riittävästi juotavaa, auringolta ja tuulelta suojaavat, myös lämpimät vaatteet sekä erittäin hyvät ja tukevat kengät.
  • Maasto on haasteellinen ja kalliot voivat olla liukkaat. Klovharu ei sovi liikuntarajoitteisille henkilöille.
  • Matkalle kannattaa varata käteistä, jos haluaa asioida tilapuodeissa ym. Pellingissä. Kaikissa paikoissa ei ole korttimaksumahdollisuutta.

Klovharulla

• Huom! Kaikki vierailijat liikkuvat saarella (kallioilla, ylikulkusillalla, mökissä ja terassilla) omalla vastuulla!
  • Vierailuviikolla saareen voi tehdä päivävierailuja, mutta yöpyminen ei ole sallittua, ei myöskään ankkuroituna rantaan.
  • Liikkuessasi saaressa varo linnunpesiä, kunnioita lintujen elämää, jätä kukat ja muut kasvit poimimatta ja kivet paikoilleen. Älä tallo kasvillisuutta. Huomioi että ruohikossa saattaa olla punkkeja.
  • Pidä huolta lapsista ja ohjeista heidät myös kunnioittamaan luontoa. Hyppiminen ylikulkusillalta alas on kielletty. Saaren kalliot ovat paikoitellen jyrkät ja ajoittain liukkaat.
  • Ota muut vierailijat huomioon käyntisi aikana ja anna heillekin mahdollisuus tutustua paikkoihin.
  • Mökissä on säästöpossu, johon voit halutessasi tehdä lahjoituksen. Saadut varat käytetään Klovharun ylläpitämiseen.
  • Jos nautit eväitä saaressa, muista viedä mukanasi kaikki jätteet ym.
Pellingissä

Nähdäksesi mitä muuta Pellingissä tapahtuu kesällä, käy sivustolla www.visitpellinge.fi. Tässä muutama esimerkki:

Sundö

Lossirannan tuntumassa Sundön tila, jossa avomaavihannesten myyntiä suoraan tilalta, itsepalvelu avoinna 24/7, Sundöntie 5, www.sundo.fi.

Pellingin Kesätori

Monipuolinen kesätori kesälauantaisin klo 9-12 ja heinäkuussa myös keskiviikkoisin klo 17-19, Santasaarentie 162, myynnissä paikallisesti pyydettyä ja jalostettua kalaa, mehuja, hilloja, vihanneksia, leivonnaisia, käsitöitä, kukkia, veneitä ym., Pellinge Hembygdsförening myy torilla myös omia tuotteitaan kuten postikortteja, Pellinki-aiheisia kirjoja, merikortteja ym., kaikilla myyjillä ei ole korttimaksumahdollisuutta, www.visitpellinge.fi

Benitas Café

Monipuolinen kahvila, ruoka-annoksia, A-oikeudet, polttoainemyyntiä, minigolf, vuokrasauna, vierasvenesatama, auki joka päivä, Santasaarentie 162, www.visitpellinge.fi

Söderby-Boden

Viehättävä, palveleva kyläkauppa Söderbyn kylässä, Vanha Söderbyntie 44, auki joka päivä kesällä, www.soderbyboden.fi

Galleria ArtMarina

Taiteilija Terttu Schroderus-Gustafssonin maalauksia merellisessä galleriassa, auki kesällä la-su klo 12-18 ja vierailuviikon ajan poikkeuksellisesti myös ma-pe sopimuksen mukaan (sovi siinä tapauksessa käynnistä viimeistään edellisenä päivänä, puh. 040 705 7461), Eidiksentie 261, perille pääsee myös veneellä N60° 12’2 O25° 48’9.

Smeds Gunnel -tilapuoti

Marja-, hedelmä- ja viljatuotteita sekä vihanneksia, itsepalvelu, avoinna 24/7, Söderbyntie 330, www.smedsgunnel.fi

Nybondas Trädgård

Kesäkukkia, yrttejä, vihannestaimia, tomaatteja ja vadelmia, Bastuhamnintie 12, www.nybondastradgard.fi