KLOVHARUN

Tietoa Klovharusta

Tove Janssonilla, muumikirjojen kirjoittajalla, oli kesäpaikka Pellingissä, kuten oli hänen vanhemmillaankin jo 1900-alkupuolella. Vuonna 1991 hän lahjoitti Klovharulla sijaitsevan mökkinsä Pellinge Hembygdsförening -kotiseutuyhdistykselle. Seuraavana vuonna hän vietti saarella Tuulikki Pietilän kanssa viimeisen kesänsä oleskeltuaan siellä 28 vuoden ajan. Lahjoittamalla mökin yhdistykselle Tove halusi taata tämän ainutlaatuisen paikan säilymisen alkuperäisessä asussa tuleville sukupolville.

Klovharun mökki on yksityisomistuksessa ja saaressa pätee jokamiehen oikeus. Maihinnousu on sallittu ainoastaan jokavuotisen vierailuviikon aikana. Vuonna 2020 viikko alkaa lauantaina 18.7. klo 12 ja päättyy perjantaina 24.7. klo 17. Päivittäinen vierailuaika on klo 12-17.

Pellinki koostuu noin 200 saaresta Porvoossa Itä-Uudellamaalla. Maantieteellisesti Pellinki sijaitsee 50 km Helsingistä itään ja 22 km kaakkoon Porvoon keskustasta. Ajoaika Helsingistä on vajaa 2 tuntia ja Porvoosta Pellinkiin ajaa 45 minuutissa. Parhaiten perille pääsee autolla, sillä bussit Helsingistä ja Porvoosta Pellinkiin kulkevat hyvin harvoin.

Lossiyhteys Tirmosta yhdistää Pellingin mantereeseen. Pääsaarien Sundön, Tullandetin, Vähä-Pellingin, Suur-Pellingin sekä Ölandetin välillä on neljä siltaa. Ensimmäinen lossi tuli Pellinkiin 1960-luvun alussa ja tieverkosto saatiin valmiiksi 1980-luvun alkuvuosina. Kooltaan 6000-7000 m2:n suuruinen Klovharu sijaitsee avomerellä Suur-Pellingin eteläpuolella ja merimatka esim. Sturjanista tai Benitas Cafésta kestää 20-30 minuuttia.

YHTEYSTIEDOT

Vuokraviikot, kyselyt, mediavierailut
Nina Sarnow, intendentti

Opastetut retket

POIKKEUSJÄRJESTELYT KLOVHARULLA VIERAILUVIIKOLLA 2020

Suomessa vallitsevan koronapandemian vuoksi Pellinge Hembygdsförening on tehnyt rajoituksia tämän kesän vierailuviikon järjestelyihin Klovharulla.

Saaressa voi vierailla lauantaista 18.7.2020 perjantaihin 24.7.2020 päivittäin kello 12-17. Saareen voivat tulla ainoastaan täysin terveet, ei karanteenissa olevat riskiryhmiin kuulumattomat henkilöt.

Mökissä voi lyhyesti vierailla kerrallaan vain 2 henkilöä. Ennen ja jälkeen mökissä käynnin tulee käyttää käsidesiä. Paikkoihin ei saa koskea. Sauna ja kellari pidetään suljettuna eikä niissä voi vierailla. Yhdistyksen talovahti on paikalla koko viikon, mutta opastusta ei järjestetä samassa laajuudessa kuin normaaleissa olosuhteissa.

Ihmisiä pyydetään harkitsemaan saaressa käyntiä tarkkaan ja olisi toivottavaa, että vierailu siirretään kesään 2021.

Jokainen vierailee saaressa omalla vastuullaan.

HUOM! Yhdistys seuraa ja noudattaa koronapandemiaa koskevia viranomaismääräyksiä ja -suosituksia. Mikäli näihin tulee oleellisia muutoksia ennen vierailuviikkoa, yllä oleviin rajoituksiin saattaa tulla muutoksia. Tämän vuoksi ennen saareen lähtöä on syytä tarkistaa tilanne yhdistyksen kotisivulta